Енергоефективні школи та студмістечка

Головна мета програми – виховання відповідального та свідомого майбутнього споживача житлово-комунальних послуг, зокрема йдеться про послуги теплопостачання. Майбутні споживачі будуть усвідомлювати важливість збереження енергоресурсів, зберігати й раціонально використовувати теплову енергію, а також своєчасно сплачувати за отримані послуги.

Актуальність програми обумовлена високим рівнем енергозалежності економіки України (держава споживає щороку приблизно 60 млрд. кубометрів природного газу - це рівень споживання США, Японії, Росії та Німеччини, які виробляють при цьому товарів та послуг у десятки разів більше). Інший аспект - складна екологічна ситуація (у т.ч., збільшення шкідливих викидів в атмосферу від спалювання викопного палива) та проблеми підприємств ЖКГ (підприємства теплопостачання використовують майже 70% природного газу, що йде на потреби ЖКГ).

Перший етап програми: навчальний рік 2009 – 2010:

В програмі взяли участь шкіл 5 пілотних міст-партнерів проекту РМТ, а саме: Львів, Луцьк, Краматорськ, Вінниця та Євпаторія. У кожній з шкіл-учасників було обрано експериментальний клас, учні якого в рамках факультативу опанували основи теплопостачання та теплозбереження, відвідали міські підприємства теплопостачання, провели тепловий аудит у школі та вдома. Крім цього, в кожному місті було проведено урочисті шкільні лінійки, інформаційні радіо брифінги, конкурси віршів та малюнків на тему теплозбереження, випуск шкільних стінгазет тощо.

Методологічним забезпеченням програми є Підручник для учнів до факультативного курсу для 6-8 класів та Посібник для вчителів до факультативного курсу для 6-8 класів. Ці підручники розробили фахівці Інституту місцевого розвитку в рамках проекту РМТ.

Навально-методичний комплект Програми «Енергоефективні школи» розглянуто комісією Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України і «схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах» (протокол №3 від 1 червня 2010 р.)

Другий етап програми: навчальний рік 2010 – 2011: для участі у програмі на конкурсній основі було обрано 12 шкіл із 4 міст-партнерів Проекту РМТ: Курахове, Львів, Полтава, Хмельницький.

Тематика та зміст уроків, передбачених за програмою, мають на меті допомогти дітям дізнатись більше про проблеми, пов‘язані з наданням послуг теплопостачання, дізнатися про методи теплозбереження, навчити власноруч проводити тепло-аудит та реалізовувати проекти з енергозбереження в своїй школі та вдома. Всі ці знання та навички у підсумку допоможуть зменшити споживання теплової енергії у школі та у сім‘ях школярів та зменшить негативний вплив на навколишнє середовище. А допомагатиме дітям дівчинка Теплинка з країни Тепландії.

Результати роботи по впровадженню програми у 24 школах України

Загалом у Програмі взяли участь 24 загальноосвітні навчальні заклади (ЗНЗ) з 8 пілотних міст. Результати анкетування 387 учнів, 360 батьків та 143 педагогів з 12 пілотних шкіл ІІ етапу Програми підтверджують, що мети Програми «Енергоефективні школи» досягнуто: зміну звичок та поведінки на більш енергоощадні відмічають 94% батьків та 92% учнів; у проведенні теплового аудиту в школі та вдома брали участь усі 100% учнів пілотних класів; 98% учнів запропонували батькам та запровадили вдома енергоощадні заходи. 96,4% опитаних батьків і 99% вчителів вважають цю Програму корисною для дітей і підтримують ідею її подальшого упровадження у школах.

Учасники Програми «Енергоефективні школи»

Пілотні ЗНЗ І етапу

1. НВК №29, м. Вінниця

2. ЗОШ №34, м. Вінниця

3. ЗОШ №12, м. Євпаторія

4. НВК №14, м. Євпаторія

5. НВК «Інтеграл», м. Євпаторія

6. ЗОШ №4, м. Краматорськ

7. ЗОШ №16, м. Краматорськ

8. ЗОШ №35, м. Краматорськ

9. СШ «Надія», м. Львів

10. НВК №7, м. Луцьк

11. НВК № 24, м. Луцьк

12. Гімназія №4, м. Луцьк



Пілотні ЗНЗ ІІ етапу

1. ЗОШ №3, м. Львів

2. ЗОШ №30, м. Львів

3. Ліцей «Оріяна», м. Львів

4. НВО №14, м. Полтава

5. Гімназія №17, м. Полтава

6. Гімназія №30, м. Полтава

7. НВК №4, м. Хмельницький

8. Гімназія №1, м. Хмельницький

9. Ліцей №17, м. Хмельницький

10. Гімназія «Престиж», м. Курахове

11. ЗОШ №1, м. Курахове

12. ЗОШ №5, м. Курахове

Упродовж листопада 2010 р. – квітня 2011 р. у кожному з пілотних ЗНЗ ІІ етапу було проведено 17 уроків за Програмою, організовано екскурсії на споруди міського підприємства теплопостачання, проведено конкурси творчих робіт учнів: малюнків, емблем, плакатів, поробок, віршів, казок на тему теплозбереження. Учні також проводили опитування мешканців своїх мікрорайонів, готували листівки з порадами з теплозбереження, які роздавали перехожим та розклеювали біля під‘їздів. Учні брали участь у міських заходах з енергозбереження, готували пошукові роботи, створювали відео ролики, розробляли наукові проекти з теплозбереження тощо. Дуже плідно працювали вчителі пілотних шкіл: ними підготовлено багато методичних матеріалів до проведення уроків, акцій, свят та інших заходів на тему тепло- та ресурсозбереження.

Робота конференції «Програма «Енергоефективні школи: результати впровадження та перспективи поширення в Україні»

Конференцію відкрили керівник Проекту РМТ п. Біл Такер та Виконавчий директор Інституту місцевого розвитку п. Ігор Слободенюк. Автор методично-навчальних матеріалів за Програмою п. Кадрія Сафіуліна нагадала учасникам конференції про перебіг ІІ етапу Програми у пілотних містах: установчий семінар у Києві, запуски Програми у містах, уроки, екскурсії на теплопостачальні підприємства, виставки творчих робіт учнів, акції за Програмою та відмітила високий рівень креативності заходів, що їх проводили пілотні школи та їх спрямованість на досягнення цілей Програми. Представники пілотних ЗНЗ ІІ етапу презентували перебіг та впровадження Програми у презентаціях, фільмах, віршах та піснях, а представники навчальних закладів І етапу поділились набутим протягом двох етапів участі у Програмі досвідом та напрацюваннями, озвучили цілу низку пропозицій щодо удосконалення Програми та її поширення в Україні.

Гімназія №30 м. Львова першою презентувала свою діяльність за Програмою. Директор Світлана Михалина та вчитель пілотного 7-Б класу Олена Виджак розповіли, що у Програмі «Енергоефективні школи» брали участь майже усі учні гімназії: від першого до одинадцятого класу. Курс «Основи теплопостачання та теплозбереження» у гімназії впроваджувався за рахунок факультативу (варіативна частина навчального плану). Програма об‘єднала не лише учнів і вчителів, а й батьків. Під час упровадження Програми проведено конкурс віршів, казок, малюнків про Тепловичка і Теплинку, про подорож у казкову країну Тепландію, екскурсія на підприємство теплопостачання. За фінансової допомоги батьків виготовлено книжку з малюнками, оповіданнями, віршами, що їх написали діти. З успіхом пройшли уроки теплового аудиту в школі та вдома. Учні надали адміністрації школи рекомендації з підвищення енергоефективності. Значна частина батьків за порадами дітей встановили дома лічильники та тепловідбивні екрани, відсунули меблі від батарей тощо. Деякі батьки разом із сусідами, яки діти також розповідали про теплозбереження, поміняли вхідні двері у під‘їзді. Відбувалося активне висвітлення перебігу Програми у гімназії №30 у місцевих ЗМІ: з листопада 2010 р. по квітень 2011 р. в ефірі 5-го каналу, 12-го каналу та Першого Національного Телеканалу вийшли телепередачі та репортажі про участь гімназії у Програмі, були показані інтерв‘ю з учнями гімназії та директором Світланою Михалиною і автором Програми Кадрією Сафіуліною.

Участь закладу у Програмі підтримали міський голова Андрій Садовий та заступник міського голови Олег Синютка. Агітбригада гімназії брала участь у міських Днях енергозбереження; учні отримали подарунки від міського голови – теплі шапочки і шалики.

Гімназія №3 м. Львова презентувала результати своєї роботи у віршованій казці про Снігову Королеву, яку читали директор гімназії Світлана Уралова та класний керівник пілотного класу, вчитель географії Ірина Баран.

Гімназія налагодила співпрацю із студентами Львівської політехніки, які допомоги провести урок про тепло та температуру, демонстрували різні досліди. Учні пілотного класу відвідали Львівську ТЕЦ-1 і розібралися, яким чином тепло постачається у школу та у домівки, проводили аудит шкільних приміщень, розробили рекомендації з теплозбереження.

Знаєм, що тепер робити,

Як від холоду оселі

Й школу нашу захистити.

Щоби учням було тепло,

Треба вікна поміняти,

Зачиняти добре двері.

Утепляти стіни школи,

Фіксувать температуру

І тоді ніякий холод

Не знайде у нас притулок.

І нехай лютують слуги

Крижаної Королеви

Захищає всі будинки

Серце крихітки-Теплинки.

У школі-ліцеї «Оріяна» м. Львова пілотними були обрані 6-А та 7-А класи. Вчителі Зоряна Дідик та Ірина Жуковська проводили заняття у вигляді факультативу та виховних годин. Директор Юрій Сватко розповів, що у ліцеї було створено творчу групу Програми із семи вчителів на чолі з директором. Директор звернув увагу на те, що під час проведення уроків були використані різні інтерактивні методи: групова робота, ділові ігри тощо: «При роботі у групі у дитини формуються дуже корисні навички – вміння працювати у колективі, вислухати товариша, аргументовано висловити свою думку. Тому дуже добре, що в посібниках для учнів та вчителів значна увага приділяється саме груповій роботі».

У класах ліцею створено енергогрупи, члени яких слідкують, щоб вчасно було вимкнене світло, щоб клас правильно провітрювали, вимірюють температуру повітря у приміщеннях. Участь у Програмі дала поштовх новому напряму пошукових робіт учнів. Учні 9 класу Данило Дідик та Софія Жуковська отримали 2-ге місце у національному турі міжнародного конкурсу «Енергія та середовище» і отримали винагороду – кольоровий принтер. Учні проаналізували дані щодо споживання ресурсів у школі та оплати за них за три останні роки, взяли участь в аудиті приміщень ліцею та розробили заходи з покращення його теплозабезпечення.

«Саме завдяки участі у Програмі «Енергоефективні школи» ми з Данилом Дідиком розробили проект з теплозбереження у школі, який посів друге місце у міжнародному конкурсі. Це була вагома робота. Ми проводили опитування, брали дані щодо теплоспоживання в нашій бухгалтерії,аналізували їх. Іноді було навіть важкувато. Але ми дуже задоволені участю у Програмі. Ми багато цікавого дізнались про нашу школу та проблеми її теплозабезпечення.

Ми задоволені тим, що наша школа тепер споживатиме менше енергії, оскільки наші учні тепер добре знають, як її економити і берегти».

Софія Жуковська, учениця 9 класу школи-ліцею «Оріяна» (м. Львів)


Педагоги ліцею також провели два семінари для понад 150 вчителів м. Львова з тим, щоби поділитися ідеями впровадження курсу тепло- та енергозбереження у навчально-виховний процес.

У квітні 2011 р. в «Оріяні» проведено підсумкову конференцію за Програмою, на якій були присутні і батьки. Директор школи-ліцею «Оріяна» Юрій Сватко відмітив, що батьки учнів пілотних класів, які активно долучились до участі у Програмі, вирішили за власні кошти замінити вікна у класних кімнатах.

Директор школи №5 м. Курахового Тетяна Авраїмова та шкільний психолог Марина Сторчова показали відеоролик про впровадження Програми у школі, створений творчою групою із вчителів та учнів, у тому числі випускників. Проведення уроків відбувалось із залученням учителів фізики, математики, економіки. Курс також було інтегровано в інші уроки. Було проведено аудити шкільних приміщень, анкетування батьків, конкурси малюнків, віршів, творів. Директор школи розповіла, що завдяки участі у Програмі школа змогла налагодити зв‘язок із керівництвом курахівської теплоелектростанції, яка почала активно допомагати школі, зокрема, з ремонтом системи опалення. На третьому поверсі температура була 7-10 градусів тепла, а після ремонту – 18 градусів.

Заступник директора школи №1 м. Курахового Антоніна Хайкова та вчитель географії та економіки Тетяна Бабій презентували перебіг Програми у школі. Уроки за Програмою відбувались під час виховних годин. Учням дуже сподобались досліди та екскурсія на Курахівську ТЕС. Діти написали статтю про необхідність тепло- та енергозбереження в місцеву газету «Мар‘їнська нива». Під час запуску Програми учні, батьки та гості мандрували вулицями та провулками країни Тепландії, відвідали виставку малюнків і газет. Діти та вчителі поставили казку про Королеву Електроенергії та казку «Теремок» на новий лад і навчилися зберігати тепло у своєму спільному домі.

Заступник директора гімназії «Престиж» м. Курахового Інна Парінцева розповіла, що уроки за Програмою проходили у вигляді факультативу. Найбільшу зацікавленість в учнів викликав аудит шкільних приміщень: учні порівняли температуру повітря у приміщеннях з метало пластиковими і звичайними вікнами. Виявилося, що тепліше там, де замінені вікна. Діти розробили звернення до мешканців своїх мікрорайонів з порадами щодо теплозбереження. У міській раді вони отримали дозвіл та розклеїли на дверях під‘їздів ці звернення. Керівництво міської ради та Курахівської ТЕС активно допомагали гімназії у впровадженні Програми. 90% батьків гімназистів працюють на ТЕС. Учні побували на екскурсії по спорудах ТЕС і отримали всі необхідні дані для розрахунків на уроці з технічних проблем теплопостачання. Діти самі створили відеофільм про Снігову Королеву. По завершенні Програми її результати обговорювались з батьками. Один з батьків сказав: «Завдяки участі у цій Програмі в наших дітей формується культура споживання, і не лише енергоресурсів, а й інших способів, навіть, власних грошей. Саме тому з дитини, що пройшла цей курс, виросте свідомий споживач у кращому сенсі цього слова, не утриманець, а розумна, обізнана людина».

Директор гімназії №1 ім. В. Красицького м. Хмельницького Павло Красицький та відповідальний за факультатив Богдан Максимов зазначили, що переважна більшість людей не знають, звідки береться тепло, скільки воно насправді коштує і як його берегти. Старт Програми відбувся на загальноміському святі. Гімназія розробила сценарій казки про подорож до країни Тепландії. Ушколі відбувся конкурс плакатів та малюнків під девізом: «Збережемо тепло – збережемо Україну!» В шкільній бібліотеці діяла постійна виставка з тепло- та енергозбереження.

До викладання курсу були залучені вчителі фізики, економіки, географії, математики. Із заступником директора із загальних питань учні проводили аудит приміщень гімназії у два етапи: перший – обстеження приміщень та визначення площі вікон, висоти стелі, вимірювання температур тощо і другий – розробка переліку заходів з теплозбереження та розрахунку економії від їх упровадження. Наприклад, серед рекомендованих заходів є промивка системи опалення, що дає економію тепла у 7-10%. У 2010 році цей захід було реалізовано, і діти зрозуміли, що ефект економії ресурсів, і, відповідно, зменшення впливу на довкілля дають навіть дуже прості заходи, які не вимагають значних коштів.

Від ліцею №17 м. Хмельницького виступили заступник директора Тамара Башкірцева та відповідальна за факультатив психолог Лариса Ковальчук. У запуску Програми брала участь уся школа – від початкової до 11 класу. Було проведено конкурси малюнків, плакатів, віршів, девізів, гімнів. Тепловий аудит школи проводили старшокласники. Вони зробили температурну карту ліцею, на якій синім відмічено найбільш холодні класи, жовтим – найбільш теплі.

У ліцеї працює наукове товариство «Еврика». Його члени розробляли наукові проекти з теплозбереження та енергозбереження. У ЗМІ міста було багато інформації про роботу ліцею за Програмою: репортажі у телепрограмі «Місто», газеті «Проскурів» тощо. За словами Тамари Башкірцевої, батьки не лише учнів пілотного класу відмічали, що в дітей та в них самих змінились звички споживання ресурсів на більш економні.

Директор НВК №4 м. Хмельницького Андрій Онуфрійчук розповів, що навчальний заклад має екологічне спрямування, саме тому участь у Програмі дала поштовх подальшому розвитку екологічної роботи. По результатах конкурс плакатів екологічних та енергоефективних будинків, що його було проведено в НВК №4, Хмельницька міська рада відібрала кілька малюнків дітей для розміщення на соціальних білбордах. Андрій Онуфрійчук зазначив: «Під час роботи у Програмі ми керувались таким гарним висловом: «Довкілля не є отриманим нами від батьків, це довкілля, яке ми позичили у своїх дітей. І чим більше ми його будемо погіршувати, тим більше наші діти будуть страждати». Тому ми маємо привчати наших дітей вести екологічно та енергетично нейтральний стиль життя – і в цьому нам допомагає Програма «Енергоефективні школи». У програмі також брали участь молодша школа та старшокласники, але усю програму, від «А» до «Я» пройшов саме пілотний 6-ий клас. Це і агітбригада, і запуск, і тепловий аудит, і екскурсії, і участь у виставках тощо. Діти пілотного класу довели, що ця програма, цей курс абсолютно під силу шестикласникам.

«Моя дитина так перейнялась проблемами теплозбереження, що написала у міську газету «Проскурів» статтю «Готуй сани влітку», де закликала мешканців впровадити вдома теплозберігаючі заходи, щоб не втрачати взимку тепло та кошти із свого гаманця. Ми з батьком допомагали дочці опановувати цю Програму. Ця Програма є дуже важливою. Ми побачили, що завдяки участі в ній, наші діти подорослішали, вони почали більше розуміти наші дорослі проблеми. Це не лише моя думка. Про це говорили й інші батьки нашого класу».

Тетяна Гримчак, мати учениці 6-го класу НВК №4 (м. Хмельницький)

Презентацію результатів роботи НВО №14 м. Полтава зробила заступник директора Тетяна Кривошапка. Рішенням наукової ради закладу для викладання курсу було обрано пілотні класи 7-А (філологічного профілю з поглибленим вивченням англійської мови) та 7-Е (природничого профілю). Було проведено навчальний семінар для вчителів. Усі учні гімназії взяли участь у конкурсі малюнків, віршів, казок. Кожен клас отримав пошукове завдання з енергозбереження. Тепловий аудит у школі проводився з допомогою господарчої групи. Батьки учнів активно долучались до проведення теплового аудиту у школі та вдома. Рекомендації, розроблені дітьми, були взяті до впровадження.

Міський голова Олександр Мамай ознайомився з результатами участі міста у Програмі, відвідавши заклад. Результати роботи висвітлювались у газетах «Полтавський вісник» та «Освітній простір». Підведення підсумків Програми відбулось під час проведення міського заходу у Галереї мистецтв.

У своєму виступі директор гімназії №30 м. Полтава Оксана Чередник розповіла, що пілотним класом Програми був математичний 6-М клас, класний керівник Вікторія Козлова – вчитель математики. Презентація результатів була у формі вірша:

Усі на світі люди

Дорослі і малі

Щасливо хочуть жити

У світлі та теплі.

Питання це важливе

Не тільки нам було

В Америці теж думають

Про світло та тепло.

І ось урок в нас перший -

Питання про тепло.

Воно таке важливе -

Байдужих не було.

Фінансові проблеми,

Екскурсії, навчання

Вивчали ми сумлінно

Все теплопостачання…

Запуск Програми відбувся у Галереї мистецтв за участі Остапа Бендера, який приїхав проінспектувати, як у гімназії бережуть ресурси. Кожна дитина взяла участь у тепловому аудиті і підготувала звіт. Учні пілотного класу відвідали теплотехнічну лабораторію Полтавського національного технічного університету (ПНТУ), ознайомились з новітніми енергозберігаючими технологіями та приладами, побували на екскурсії на теплопостачальному підприємстві. Була активна співпраця із студентами ПНТУ, які проводили у гімназії ділову гру з теплозбереження. Вчителі гімназії напрацювали 22 методичні розробки, створили 32 твори, 10 казок, 35 віршів та одну поему про тепло.

За період роботи за програмою було проведено 32 аудита вдома та 6 - у школі. Учнями зроблено 3 мультфільми про теплозбереження. 90 учнів взяли участь у конкурсах малюнків, 15 – у розробці наукових проектів. Учні створили сайт гімназії з теплозбереження. Молодша школа також долучилась до конкурсу поробок «Тепла домівка – здорова родина». Міський голова Олександр Мамай нагородив учнів пілотного класу поїздкою до м. Києва.

Результати роботи за Програмою презентувала директор гімназії №17 м. Полтава Олена Голтвяниця, яка повідомила, що, оскільки гімназія велика (900 учнів), було вирішено впроваджувати курс у двох пілотних класах – 6-В (природничому) та 7-Б (математичному). Тим не менше, у заходах за Програмою брали участь практично усі школярі та вчителі. Учні пілотного 6-В класу підготували і презентували 2 випуски усного журналу (головні діючі особи – Тепловичок і Теплинка); разом із батьками відвідали комунальне теплопостачальне підприємство. Діти підготували звернення до людей щодо необхідності теплозбереження у домівках та розповсюдили їх у мікрорайоні.

У березні 2011 р. команда «Старт» Полтавської гімназії №17 взяла участь в інтелектуальній грі «Як стати мером». На міському заході, який проходив у Палаці дитячої та юнацької творчості, члени команди представляли проект «Реформа міської системи теплозабезпечення».

Набутий протягом двох етапів досвід упровадження Програми «Енергоефективні школи» також презентували представники першого етапу Програми: школу №34 м. Вінниця з поглибленим вивченням фізики та математики представляв учитель фізики та інформатики Роман Балабан. Він зазначив, що у цьому році викладання курсу зазнало змін порівняно з першим етапом: до участі у Програмі замість одного пілотного класу було залучено групу учнів з 5-11 класів; вчителі школи брали участь у міському семінарі для вчителів фізики, де ділились своїм досвідом з енергозбереження. За словами представників шкіл №4, №16 та №35 м. Краматорська у другому етапі Програма отримала нове дихання, налагодились зв‘язки з міською владою та підприємствами теплопостачання. Представники НВК №7, гімназії №4 та технологічного ліцею №24 м. Луцька звернули увагу присутніх на те, що міська рада виділила 12 годин на проведення цього курсу кожному з трьох пілотних ЗНЗ. Управління освіти має намір втілити цю Програму у всіх школах Волинської області. Директор школи «Надія» м. Львів Ірина Хміль зазначила, що впровадження курсу «Основи теплопостачання та теплозбереження» відбувається за рахунок і в межах курсу «Основи екологічних знань». Вчителі школи проводили майстер-класи за Програмою для педагогів Чернівців, Тисмениці, Артемівська та інших міст. Директор гуманітарно-естетичного коледжу №29 м. Вінниця Тамара Троценко розповіла, що тепер у Програмі беруть участь 16 класів – усі 6-8 класи – замість одного пілотного, створено волонтерський клуб «Тепла домівка», діти проводять роз‘яснювальну роботу з теплозбереження у мікрорайоні. Цікаво, що у коледж почали звертатись мешканці з проханням до дітей провести в них вдома тепловий аудит.

Визначення переможців ІІ етапу Програми «Енергоефективні школи»

Результати роботи за Програмою пілотних шкіл ІІ-го етапу перевищили усі очікування. Найкращі результати від участі у ІІ етапі Програмі отримали 7 навчальних закладів – усі три ЗНЗ Полтави: гімназія №30, гімназія №17 та НВО №14; НВК №4 та ліцей №17 м. Хмельницький; школа-ліцей «Оріяна» м. Львів та школа №5 м. Курахове, де були створені ефективні команди педагогів на чолі із директорами-ентузіастами, де у впровадженні Програми брали участь не лише діти з пілотних класів, але й переважна більшість учнів – з перших по одинадцяті класи. Усі ці заклади отримали Дипломи І ступеня. Дипломи ІІ ступеня було вручено 5 школам-учасникам Програми.

Результати моніторингу Програми «Енергоефективні школи»

Згідно з концепцією Програми «Енергоефективні школи» її упровадження мало підвищити зацікавленість учнів проблемами, пов‘язаними з наданням послуг теплопостачання, та рівень їхньої поінформованості щодо шляхів теплозбереження, надати дітям можливість отримати особистий досвід та вміння з реалізації конкретних практичних дій з теплозбереження та зменшення впливу на довкілля, зменшити споживання теплової енергії у школі та вдома шляхом зміни звичок та поведінки учнів, членів їх сімей, педагогів.

У Львові, Хмельницькому та Полтаві автором Програми п. Кадрією Сафіуліною було проведено 40 відео інтерв’ю з адміністрацією пілотних ЗНЗ, учнями, батьками, представниками міських управлінь освіти і навіть міським головою м. Хмельницького з метою оцінки респондентами актуальності Програми, її результатів та перспектив поширення в Україні. (Під час першого етапу Програми інтерв’ю було проведено з 18 респондентами).

Також було проведено анкетування 387 учнів, 360 батьків та 143 педагогів шкіл-учасників ІІ етапу Програми. (Під час першого етапу Програми в анкетуванні взяли участь 270 учнів, 239 батьків та 62 педагоги). Результати анкетування підтверджують, що мети Програми «Енергоефективні школи» досягнуто: зміну звичок та поведінки на більш енергоощадні відмічають 94% батьків та 92% учнів; 98% учнів запропонували батькам та запровадили вдома енергоощадні заходи; у проведенні теплового аудиту в школі та вдома брали участь усі 100% учнів пілотних класів; 96,4% опитаних батьків і 99% вчителів вважають цю Програму корисною для дітей і підтримують ідею її подальшого упровадження у школах.

Подальші кроки Програми «Енергоефективні школи» та перспективи її поширення в Україні

На завершення конференції було створено робочу групу з представників міських управлінь освіти та шкіл пілотних міст І та ІІ етапу Програми, яка підготує проект рішення конференції та звернення до Міністерства освіти та науки, молоді та спорту України з пропозиціями щодо поширення Програми.

Фахівцями Проекту РМТ буде розроблено електронну версію матеріалів за Програмою «Енергоефективні школи» на CD-диску, який міститиме робочу програму факультативного курсу «Основи теплопостачання та теплозбереження», Посібник для учнів 6-8 класів «Про теплопостачання та теплозбереження для майбутнього споживача». Крім того до інформації на диску увійдуть творчі розробки пілотних ЗНЗ за програмою: методичні матеріали до уроків, сценарії запусків Програми, вірші, казки, твори учнів та вчителів, відеоролики, пісні, малюнки, фотоматеріали тощо. Диск буде безкоштовно розповсюджуватись серед загальноосвітніх навчальних закладів з метою поширення Програми «Енергоефективні школи» в Україні.

Успіх упровадження програми «Енергоефективні школи» багато в чому залежить від підтримки пілотних ЗНЗ місцевою владою та міськими підприємствами теплопостачання. Комунальним підприємствам теплопостачання потрібно допомагати школам під час проведення уроків з технічних та фінансових проблем, пов‘язаних з наданням споживачам послуг опалення та гарячого водопостачання, сприяти проведенню екскурсій на споруди підприємств, надавати необхідну інформацію тощо. Міська влада має винайти кошти хоча б на часткове фінансування проектних пропозицій з покращення енергоефективності, розроблених учнями пілотних шкіл за результатами теплових аудитів шкільних приміщень.

Керівництво більшості пілотних міст Програми «Енергоефективні школи» розуміє її важливість та підтримує пілотні ЗНЗ. Так, міською владою Львова виділено кошти на реконструкцію системи опалення пілотній школі. Міською владою Краматорська виділено по 10 тис. грн трьом пілотним школам на заміну вікон у класних кімнатах 6-х класів - часників Програми. Міські теплові підприємства організували та оплатили екскурсію у Донецьк для учнів трьох пілотних класів. Підтримку пілотних школам надає місцева влада й інших пілотних міст: Євпаторії, Курахового, Хмельницького, Полтави.

Джерело: mhrp.org.ua

Зміст